#

Opinie - Treinverbinding Eindhoven met Düsseldorf moet beter

28 Apr 2016

Op 21 april was de Duitse bondskanselier Angela Merkel op bezoek in Eindhoven. Dit bezoek was gericht op het versterken van de samenwerking met ons buurland. Des te treffender dus dat de veelgevraagde treinverbinding tussen de steden Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Düsseldorf nog veel te wensen over laat.

Innovatie
Dat juist Eindhoven als locatie voor dit overleg met het thema innovatie is gekozen, is een belangrijke bevestiging van de economische en innovatieve kracht van de stad. Nederland wil zich profileren als kenniseconomie, daar hoort een sterk netwerk van hoogwaardige kennislocaties in binnen- én buitenland bij. Dat betekent dat gewerkt moet worden aan goede verbindingen tussen innovatieve toplocaties in binnen- en buitenland. Voor de hightech sector in Eindhoven is niet alleen een goede verbinding met bijvoorbeeld Rotterdam van belang, maar ook met onze oosterburen. Duitsland is, behalve al decennialang onze belangrijkste handelspartner, een land waar veel innovatieve producten worden geproduceerd. Rheinland-Westfalen is bovendien goed voor zo'n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland. Het is daarom noodzakelijk de verbinding tussen de economische topregio's Mainport Rotterdam, Brainport Eindhoven en Rheinland-Westfalen te versterken. De huidige treinverbinding is van zeer matige kwaliteit. Van Venlo naar Düsseldorf zijn de reizigers ruim een uur onderweg en gaat er ook maar eens per uur een trein.

Spoorverdubbeling
Ook vanuit Rotterdam en Düsseldorf is er vraag naar een intercitylijn. Om een dergelijke treinverbinding te realiseren is net over de grens, tussen Kaldenkirchen en Dülken, een spoorverdubbeling nodig. Deze investering stond op het programma van de Duitse regering, maar is vervolgens uit de prioriteitenlijst geschrapt. De benodigde spoorverdubbeling zal nu zeker niet voor 2030 verwezenlijkt worden. De kosten voor verbreding worden geschat op 40 miljoen euro. Uit onderzoek blijkt dat de verbinding zeventien keer zoveel oplevert aan maatschappelijke winst.

Beide landen zouden enorm kunnen profiteren van een degelijke intercityverbinding tussen de economische zwaartepunten Rotterdam, Eindhoven en Düsseldorf. De realisatie van zo'n verbinding ligt binnen handbereik, maar daar moeten de Nederlandse en Duitse overheid wel samen aan werken. En als het regeringsoverleg van vorige week iets laat zien, dan is het wel dat een grens geen belemmering zou mogen zijn voor goede samenwerking.

Ruben van den Bulck is secretaris politiek van de Jonge Democraten Brabant (politiek.brabant@jongedemocraten.nl). Stijn Wenders is commissievoorzitter van de Jonge Democraten Eindhoven.

 

Categorie: Politiek