Politiek

Van spoorboekloos reizen naar grensoverschrijdend treinen

"Beste reizigers vandaag rijden er niet vier maar zes intercity’s per uur van Amsterdam naar Eindhoven via Utrecht en Den Bosch." De Jonge Democraten Brabant, zien dit als een positieve ontwikkeling, omdat hiermee de Randstad nog beter verbonden wordt met Brabant. Per slot van rekening is Brabant de tweede economische motor van Nederland. Een belangrijke oorzaak van deze bloeiende economie is de lokale, nationale en internationale werking. Voorzitter Michiel Ruland: "Het is goed dat Brabant erkent wordt als belangrijke speler in Nederland, maar zijn de zuiderburen niet minstens zo’n belangrijke partner voor Brabant als de Randstad?’

Wanneer je deze vraag aan de belangrijkste spelers stelt is het antwoord duidelijk. Zo heeft de Provincie Brabant in haar doelstelling staan dat "internationalisering – het  leggen van verbindingen met het buitenland – zorgt voor kennisuitwisseling, gezamenlijke projecten, bloeiende handel en meer investeringen." De Provincie Antwerpen vult dit aan door te benoemen dat "de Nederlandse provinciën binnen de Vlaams-Nederlandse delta hun metgezellen zijn."

Door Leuven als een belangrijke partner te erkennen, geeft ook de Technische Universiteit van Eindhoven aan dat er een nauwe samenwerking is tussen Brabant en België. Hierbij volgen er ruim 10.000 Nederlandse studenten een opleiding in België.

Ten derde heeft een goede verbinding met België nog een voordeel, namelijk dat in Brussel de belangrijkste Europese instituten gevestigd zijn. Als de relatieve afstand tussen Nederland en Brussel verminderd, is het gemakkelijker als Nederlander om verbonden te zijn met de Europese Unie.

De Jonge Democraten Brabant concluderen dat de zuiderburen een belangrijke partner voor Brabant zijn. Zij vinden het jammer dat dit nog niet terug te zien is in de huidige treinverbindingen.

Voorzitter Ruland pleit dan ook voor kortere en veelvuldige treinverbindingen tussen Nederland en België. Dit door de NS, Provincie Brabant, Provincie Antwerpen en alle andere belanghebbende op zijn Nederlands te laten polderen. Een betere samenwerking betekent gebruik maken van elkaars talenten, dus laat de Belgen maar een lekker puntzakje patat meenemen naar het polderoverleg.

Een (zo goed als) gekozen burgemeester

Tilburg, Etten-Leur en ’s-Hertogenbosch: drie Brabantse steden die komende periode op zoek gaan naar een nieuwe burgemeester. De ene gemeente heeft de sollicitaties al ontvangen, de ander staat net aan het begin van de procedure. Bij alle drie heeft de gemeenteraad nog volop de kans de juiste persoon uit te kiezen.
De Jonge Democraten Brabant zijn voorstander van een door de inwoners gekozen burgemeester. Iets wat echter eerst nog door de landelijke politiek moe worden mogelijk gemaakt. Zolang dat niet het geval is, gebeurt de burgemeestersbenoeming en de procedure nog via de verschillende vertrouwenscommissies. Commissies die uit een aantal raadsleden (en soms adviseurs) bestaan en die samen twee kandidaten kiezen, die vervolgens aan de volledige gemeenteraad wordt voorgelegd. Gedurende dit traject wordt er volledige geheimhouding geëist. Begrijpelijk, een kandidaat die het niet is geworden wil je immers beschermen en in veiligheid kunnen laten solliciteren op andere functies.
Toch schuurt het hier. Als inwoner van een stad lees je in de krant dat je huidige burgemeester stopt, dat je gemeenteraad een vertrouwenscommissie start, die samen met de Commissaris van de Koning twee burgemeester-kandidaten voordraagt en dat de gemeenteraad hier een keuze tussen maakt. Als inwoner heb je praktisch geen invloed, de procedue lijkt niet gewijzigd te kunnen worden. Dat het ook anders moet, besloot de gemeenteraad in ’s-Hertogenbosch. Binnen de Bossche procedure kunnen de inwoners wel zo veel mogelijk worden betrokken: tijdens het maken van de profielschets zijn raadsleden de straat op gegaan, 7.058 mensen hebben een enquête ingevuld over welke kwaliteiten en eigenschappen zij graag in een nieuwe burgemeester zien en is er een informatieavond geweest waarop meerdere insprekers zijn geweest, die anders niet gehoord zouden worden. Binnen de mogelijkheden worden de inwoners steeds zo veel mogelijk betrokken.
Wij roepen Tilburg en Etten-Leur op om soortgelijke benadering te kiezen en inwoners zo veel mogelijk te betrekken bij de keuze voor een nieuwe burgemeester. Uiteindelijk is het een burgemeester van de inwoners, niet een sleutelbewaarder van het stadhuis. In de tussentijd kan Rob Jetten als Kamerlid van D66 in Den Haag aan de slag met zijn grondwetswijziging omtrent de procedure tot het kiezen van burgemeester. 

Provincie mist de bus

Hermes is vanaf 11 december verantwoordelijk voor het stad- en streekvervoer in een groot gedeelte van Brabant. Een prima dienstregeling vloeit daaruit voort, alleen de verbindingen tussen andere provincies en het buitenland ontbreken nog. Dat gemis wil Flixbus graag opvullen. Het Brabantse provinciebestuur staat de buslijnen van Flixbus echter niet toe. "Onbegrijpelijk" stelt de voorzitter van de Jonge Democraten Brabant, Mieke de Wit. 

Volgens de provincie moet het openbaar vervoer vraaggericht en verbindend zijn. "Door de bussen van Flixbus tegen te werken is ons vervoer dat allebei niet. Vooral van een liberale Gedeputeerde stelt deze beslissing om de markt niet verder open te zetten mij teleur" zegt De Wit. “De Jonge Democraten Brabant vragen zich dan ook af of de huidige houding van de provincie de juiste is”.

Een oplossing zou een samenwerkingsverband zijn: waar Hermes regionaal en in de stad opereert kan Flixbus de voorgestelde verbindingen tussen andere provincies of zelfs het buitenland verzorgen. Bijkomend voordeel is dat Flixbus niet hoeft te worden gesubsidieerd. De Jonge Democraten in Brabant zijn al langer voorstander van directe internationale verbindingen tussen Brabant en buitenlandse bestemmingen en voor alternatieven voor treinvervoer. 

"Nu de kans zich voordoet om die verbindingen te leggen, moet deze met beide handen worden aangegrepen. Vraaggericht openbaar vervoer vraagt om meer vrijheid op de markt. Het is jammer dat de Gedeputeerde zich hier nog niet hard voor durft te maken en daarmee de bereikbaarheid van Brabant verder verbetert" besluit De Wit.





Opinie - Treinverbinding Eindhoven met Düsseldorf moet beter

Op 21 april was de Duitse bondskanselier Angela Merkel op bezoek in Eindhoven. Dit bezoek was gericht op het versterken van de samenwerking met ons buurland. Des te treffender dus dat de veelgevraagde treinverbinding tussen de steden Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Düsseldorf nog veel te wensen over laat.

Innovatie
Dat juist Eindhoven als locatie voor dit overleg met het thema innovatie is gekozen, is een belangrijke bevestiging van de economische en innovatieve kracht van de stad. Nederland wil zich profileren als kenniseconomie, daar hoort een sterk netwerk van hoogwaardige kennislocaties in binnen- én buitenland bij. Dat betekent dat gewerkt moet worden aan goede verbindingen tussen innovatieve toplocaties in binnen- en buitenland. Voor de hightech sector in Eindhoven is niet alleen een goede verbinding met bijvoorbeeld Rotterdam van belang, maar ook met onze oosterburen. Duitsland is, behalve al decennialang onze belangrijkste handelspartner, een land waar veel innovatieve producten worden geproduceerd. Rheinland-Westfalen is bovendien goed voor zo'n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland. Het is daarom noodzakelijk de verbinding tussen de economische topregio's Mainport Rotterdam, Brainport Eindhoven en Rheinland-Westfalen te versterken. De huidige treinverbinding is van zeer matige kwaliteit. Van Venlo naar Düsseldorf zijn de reizigers ruim een uur onderweg en gaat er ook maar eens per uur een trein.

Spoorverdubbeling
Ook vanuit Rotterdam en Düsseldorf is er vraag naar een intercitylijn. Om een dergelijke treinverbinding te realiseren is net over de grens, tussen Kaldenkirchen en Dülken, een spoorverdubbeling nodig. Deze investering stond op het programma van de Duitse regering, maar is vervolgens uit de prioriteitenlijst geschrapt. De benodigde spoorverdubbeling zal nu zeker niet voor 2030 verwezenlijkt worden. De kosten voor verbreding worden geschat op 40 miljoen euro. Uit onderzoek blijkt dat de verbinding zeventien keer zoveel oplevert aan maatschappelijke winst.

Beide landen zouden enorm kunnen profiteren van een degelijke intercityverbinding tussen de economische zwaartepunten Rotterdam, Eindhoven en Düsseldorf. De realisatie van zo'n verbinding ligt binnen handbereik, maar daar moeten de Nederlandse en Duitse overheid wel samen aan werken. En als het regeringsoverleg van vorige week iets laat zien, dan is het wel dat een grens geen belemmering zou mogen zijn voor goede samenwerking.

Ruben van den Bulck is secretaris politiek van de Jonge Democraten Brabant (politiek.brabant@jongedemocraten.nl). Stijn Wenders is commissievoorzitter van de Jonge Democraten Eindhoven.

 

Ontbreken treinverkeer Breda - Antwerpen

De Nederlandse rijksoverheid en de NS krijgen het nog steeds niet voor elkaar om een fatsoenlijke treinverbinding tussen Nederland en België te realiseren. Het spoor ligt er al, maar sinds het Fyra-debacle rijden er geen treinen meer over. Ondanks al jarenlang bekende afspraken worden ook nu weer de nieuwe plannen uitgesteld met minimaal ‘een paar maanden’ maar misschien wel heel 2017. Mede omdat de NS eerst haar investering in de bestaande langzame intercity mag terugverdienen. Om reizigers tegemoet te komen moet de bestaande snelbusdienst tussen Breda en Antwerpen stevig worden uitgebreid tot die tijd.

Door al dan niet bewuste vertraging rijdt er nog steeds geen trein tussen Breda en Antwerpen. Beide steden en heel Zuid-Nederland zijn gebaat bij een goede snelle Ov-verbinding. De grens zou geen belemmering voor burgers moeten zijn, maar zo wordt het ze wel heel moeilijk gemaakt. In de grensregio wonen al veel mensen aan een andere kant van de grens dan dat ze werken. Zij moeten gewoon snel en makkelijk met het OV kunnen reizen. Ook zou Breda zich veel meer kunnen ontwikkelen als creatieve stad die tussen Rotterdam en Antwerpen ligt, maar dan moet je daar wel kunnen komen.

Daarom moet er gekeken worden naar andere mogelijkheden. De Provincie Brabant kan als concessieverlener van de bus, zorgen dat het openbaar vervoer op orde komt en het liefst in samenwerking met België. Ten eerste door druk uit te oefenen dat er zo snel mogelijk treinen gaan rijden. Tot die tijd zou de bestaande snelbussen tussen Breda en Antwerpen vaker moeten rijden.

Ruben van den Bulck
Secretaris politiek Jonge Democraten Brabant



Nieuws

Bestuur gezocht!

Op 6 januari kiest JD Brabant een nieuw bestuur. Het merendeel van de posities komen vrij, dus de kaarten worden grotendeels opnieuw geschud! Wil jij leiding geven aan de leukste PJO van Brabant? B...

Lees meer...

Politiek

Van spoorboekloos reizen naar grensoverschrijdend treinen

"Beste reizigers vandaag rijden er niet vier maar zes intercity’s per uur van Amsterdam naar Eindhoven via Utrecht en Den Bosch." De Jonge Democraten Brabant, zien dit als een positieve ontwikkelin...

Lees meer...

zaterdag 25 november 10:00
Day of the Middle East - Landelijk
zaterdag 02 december 11:00
PI-Dag - Politiek Inhoudelijke Dag - Landelijk
donderdag 07 december 19:30
Schrijfmarathon voor Amnesty - Landelijk
vrijdag 08 december 20:00
Sinterkerstdiner - Brabant
donderdag 14 december 12:00
IFLRY Congres - Landelijk
vrijdag 15 december 17:00
BBBB Arnhem-Nijmegen - BuitenBubbelBorrel met Bestuur Brongers - Landelijk
zaterdag 16 december 18:00
JD-Kerstgala - Landelijk
zondag 17 december 15:00
Zondag met FemDem - Landelijk

» Bekijk volledige kalender

Vul hieronder je emailadres in om een link te krijgen waarmee je je aan kunt melden voor de nieuwsbrieven van de Jonge Democraten en waarmee je je abonnementen kunt wijzigen.

» Bekijk eerdere nieuwsbrieven

Jonge Democraten Online

FacebookTwitter

© 2017 Jonge Democraten